Test av elbil: BYD Tang känns som en lyxbil

Hans Christian Haraldsen Moen

Kris Rifa testar den kinesiska elbilen Build Your Dreams. En stor SUV som ger dig mycket för pengarna.

4.5

BYD Tang Electric (Build Your Dreams) är en enorm bil. Den har praktiskt taget allt du kan tänka dig utrustningsmässigt och konkurrerar med de största lyxbilarna från Tesla, HongQi, Xpeng, BMW, Volvo, Mercedes, Audi, Voyah och Nio.

Priset är också jämförelsevis bra. För runt 800 000 kr får man vansinnigt mycket bil och hög lyxkänsla.

Pluss og minus ved BYD Tang

  • Mycket bil för pengarna
  • Köregenskaper
  • Bra hårdvara
  • Storleken

  • Mjukvaruproblem – kanske åtgärdas
  • Laddhastigheten
  • Något låg kvalitet på skärmarna

BYD Tang (Build your dreams)

Räckvidd 4.3

Batteri/ladförmåga 4.1

Körförmåga 4.7

Design 4.6

Interiör 4.5

Teknik i bilen (Infotainment etc) 4.1

Komfort 4.7

Pris 4.9

Totalbetyg 4.5

En hel vecka med SUV:en

Vi har testat BYD Tang under en hel vecka. Det här är resultatet av erfarenheten med den elektriska SUV:en med fyrhjulsdrift.

Elbilen känns premium. Men är det en lyxbil? Ja och nej. Den har inte riktigt samma lyxkänsla som du hittar i tyska elbilar, eller som i andra europeiska elbilar för den delen. Men den kommer nära.

En del materialval är lite dyrare än i liknande europeiska bilar, men ändå ser och känns BYD Tang väldigt lyxig och solid. Inget skakar eller sitter löst, allt är hopskruvat ordentligt.

Bra grepp – tacklar dåliga väglag bra

Vi testade bilen på en riktigt gropig väg. En väg som i många andra bilar upplevs direkt obehaglig och hoppig.

BYD klarar hålen och sprickorna i vägen bra. Det känns riktigt bra. Jämfört med en fossilbil som Volvo XC90 är den här bättre. Detsamma gäller HONGQI E-HS9, även den en kinesisk elbil i samma stora SUV-klass.

En del av förklaringen till den goda vägkänslan är kanske att BYD Tang har traditionella stötdämpare som fungerar utmärkt?

BYD Tang verkar stor när du går in i bilen. Trots att den är så stor och tung är den ändå ganska lättkörd. Ratten känns lite som gammaldags servostyrning, den är på något sätt väldigt analog.

Alla kommer inte att gilla detta, men vi gillar den analoga servokänslan, även om den inte är särskilt sportig – och det är inte heller meningen med den här elbilen.

Väggbuller – Inte riktigt på toppnivå

Vägbuller är en annan sak. Vindbrusreduceringen är ganska bra, men vägljudet inne i bilen är inte riktigt på topp.

BYD Tang har imponerande bra sittplatser. De är ventilerade, uppvärmda, solida och lyxiga. Precis som hos Audi e-tron 55, som har ungefär samma utrustning men något mindre utrymme, men kostar betydligt mer.

Är BYD Tang bättre än Audi? Nja. Interiören i Audi är bättre, men den är också mycket, mycket dyrare.

Om du letar efter en mycket rymlig familjebil med 7 säten är det självklart att tänka på till exempel Tesla X, men den är också drygt 300 000 kr dyrare. Ja, det finns andra elbilar också, till exempel Hong-Qi, men man sitter inte lika högt och fint i någon av dem som i BYD Tang. 

BYD Tang (Build Your Dreams)

Har all utrustning du behöver och kostar cirka 800 000 kr.
Det är mycket bil för pengarna!

Baksidan är fördelen

Bilens design: Det vi är minst nöjda med på bilen är fronten. Grillen ser ut som en Toyota – inte precis den snyggaste bilen. Baksidan är däremot i toppklass. BYD Tang ser riktigt bra ut bakifrån – och ser helt OK ut från sidorna.

Inne i kupén

Det stora soltaket är fantastiskt. Och det går faktiskt att öppna, till skillnad från panoramataket i andra elbilar.

De flesta knapparna i BYD Tang är bra, men några av dem känns lite billiga och layouten på knapparna är också lite ologisk.

BYD Tang har en digital instrumentpanel. När det är soligt är det svårt att se skärmen. Den är alldeles för ljus – men det kan komma att ändras i en senare uppdatering av bilen.

Men layouten på skärmen är OK. Det är lätt att få information, så överlag är det en bra skärm.

Skärmen i mitten är också helt okej. Den ser ut som en surfplatta. En surfplatta som faktiskt är limmad på instrumentbrädan. Surfplattan kör Android och är därmed en väldigt snabb skärm. Faktiskt det snabbaste vi någonsin testat.

Och skärmen kan vändas! Både manuellt och med en knapp som automatiskt roterar skärmen.

BYD Tang kunde laddat snabbare

BYD Tang laddar max 160 kWh i en snabbladdare från 1-2 % till runt 60 % batteri. Det finns en svaghet här: Den borde kunna laddas snabbare eftersom den har ett så stort batteri.

Bilen gör också något väldigt konstigt vid laddning. När vi kopplar in den tar det 4-5 minuter för den att gå upp i full hastighet i laddningen. Vi har ingen aning om varför detta händer.

BYD Tang – omdöme

BYD Tang är en riktig SUV, en stor och rymlig elbil för hela familjen. Den ger dig en lyxkänsla som du vanligtvis måste lägga mycket mer pengar på. Den är bland de vettigaste köpen i sin klass, speciellt om man tar hänsyn till priset: Här får du mycket bil för pengarna!

BYD Tang

Specifikationer

Acceleration (0-100)

4,7 sekunder

Batterikapacitet

86,4 kWt

Längd

4870 mm

Höjd

1730 mm

Räckvidd

400 km (WLTP)

Typ

SUV

Build Your Dreams eksteriør
Den rymliga BYD Tang (Build Your Dreams) i all sin prakt.

Laddare till elbil

Bilverktyg

Se räckvidds-testet: