Test av elbil: Hyundai IONIQ 5 är en bra elbil med ett stort problem

Hans Christian Haraldsen Moen

Chris Rifa i en Hyundai IONIQ 5
Vi fick köra och testa Hyundai IONIQ 5 en hel vecka.

4.3

Hyundai IONIQ 5: En av de mest efterlängtade bilarna är här. – Vi gillar bilen, men en liten detalj gör att vi inte skulle köpa elbilen själv.

Pluss og minus ved Hyundai IONIQ 5

  • Snygg interiör
  • Ser bra ut
  • God körupplevelse
  • Lite vägbuller

  • Förhållandet mellan ratt och skärmar
  • Sittställningen
  • Många buggar i elektroniken

Hyundai IONIQ 5

Räckvidd 4.3

Batteri/ladförmåga 4.4

Körförmåga 4.5

Design 4.5

Interiör 4.3

Teknik i bilen (Infotainment etc) 4.1

Komfort 4.3

Pris 4.2

Totalbetyg 4.3

Annons
Köp begagnat här

Körupplevelsen i Hyundai IONIQ 5

Vi börjar med en av de bästa sakerna med bilen – körupplevelsen. Enligt oss är detta bilens starkaste kort. Hyundai IONIQ 5 ligger väldigt bra på vägen och är bekväm att köra. Vi sitter högt och bekvämt när vi kör och det är inte så mycket ljud från vägen.

Eksteriör

Hyundai IONIQ 5 har en design som man tittar på och tänker ”Varför gör vi inte sådana bilar längre?” Utseende är möjligen ett djärvt val av Hyundai, men det fungerar riktigt bra.

Det enda som fungerar dåligt är fronten. Där ser bilen nästan lite trist eller rent av elak ut. Bakdelen ser däremot väldigt cool ut med fräscha lampor.

Hyundai IONIQ 5

En design som du kommer att titta på och tänka – ”Varför gör vi inte sådana bilar längre?”

Interiör i en Hyundai IONIQ 5

Att sitta i bilen är en mycket trevlig upplevelse: Interiören ser väldigt bra ut. Bilen har en snygg layout och ett väldigt snyggt utseende. Den är härlig med ljus interiör och snygga fysiska knappar på ratten. Allt känns och ser bra ut helt enkelt. Det allra snyggaste är växelväljaren. Det är en enkel och snygg switch som är i perfekt höjd för din arm när du kör Hyundai IONIQ 5.

Om vi ska säga något negativt så är det att panelen under skärmen i mitten känns onödig och borde ha integrerats i själva skärmen ovanför.

Sittdelen är luftig och det finns gott om plats, men sätena och körställningen är inte de bästa. Vi har kört den här bilen långt och man får ett behov av att stå upp och sträcka på ryggen efter ett tag. Det gäller kanske inte alla kroppar, såklart, men vi rekommenderar att provköra den och själv kolla upp körställningen.

Sammantaget tror vi att interiören i Hyundai IONIQ 5 ger bra valuta för pengarna och står högt i sin klass.

Interiör navigation- och värmepanel med knappar i Hyundai IONIQ 5
Panelen känns onödig och kunde ha integrerats i själva skärmen ovan.

Se mer – här är hela videoklippet

Se motorvägs-test av bilen

Infotainment

Det finns två 12”-skärmar bredvid varandra i Hyundai IONIQ 5. Det är inte den bästa lösningen, men det fungerar. Ratten är faktiskt lite liten att se igenom på närmsta skärm och blockerar den andra skärmen lite.

Du får all info du behöver på skärmen, men du får inte välja så mycket själv. Det är inte vårt favoritnavigeringssystem, och det har lite gammaldags grafik som reagerar långsamt. Heads-up-displayen är lite för skarp. Den gör jobbet, men inte bäst i klassen.

När vi testade Hyundai IONIQ 5 kunde vi inte heller få parkeringssystemet via nyckeln att fungera.

Problemet som vi ser med bilen

Vi har haft bilen i en vecka och vissa saker irriterar oss: Vi kan inte starta bilen. Det beror på att den inte upptäcker nyckeln som finns i jackfickan. Eller precis bredvid oss på sätet. 

Detta händer flera gånger när jag vi in och ur bilen och även om vi tagit bort nyckeln. Lösningen är att ta av och ta på sig säkerhetsbältet igen. Ett mycket märkligt misstag. Och en mycket märklig lösning.

Bilen tycker också mycket om att pipa. Som till exempel när man går ur bilen och den är igång. Och när du öppnar bagageluckan. Pipningen är en säkerhetsåtgärd, men upplevelsen ät mycket våldsam. Det här är irriterande, men vi kan leva med det.

Vad vi däremot inte är säkra på om vi skulle kunna leva med är att bilen inte ger oss alla krafter vi behöver efter laddning. Ibland tar det en halvtimme av bilkörning innan bilen har full kraft. Detta kan bli ett stort problem om du måste använda flera enheter samtidigt.

Hyundai måste fixa detta – för förutom dessa småsaker är det här en bra bil.

Hyundai IONIQ 5

Specifikationer

Bagagevolym

527 l

Batterikapacitet

72,6 kWt

Längd

4635 mm

Brädd

1890 mm

Höjd

1647 mm

Vikt

2430- 2540 kg

Räckvidd

507 km (WLTP)

Typ

SUV

Annons
Köp begagnat här
Hyundai IONIQ 5
Hyundai IONIQ 5

Laddare till elbil

Bilverktyg

Se räckvidds-test:

Rekkevidde, effekt og ladetest for bilen

@Krisrifa